11 practici pentru talpi odihnite cand alergi peste 100 km pe saptamana

6
Mar

Draft_NEAN3604-EditUn volum mare de alergare trebuie insotit nu doar de vointa, fara de care un astfel de efort ar fi putin probabil, ci si de o ingrijire adecvata a picioarelor care sunt supuse la un stres mecanic foarte puternic. Pentru ca anduranta peste o anumita limita de distanta si intensitate reprezinta uzura, va prezint mai jos 11 moduri de relaxare si de ingrijire a talpilor pe care le folosesc si care imblanzeasc efectele alergarii asupra partii de contact cu solul a aparatului locomotor.12788206_10154609503794046_912211950_n

#1. Stretchingul de dimineata. Inainte de a ma da jos din pat, ma intind usor si fac o gimnastica a talpilor, miscand degetele, strangand talpa si relaxand-o si rotind bland glaznele. Talpile, desi o mica particica a corpului, au si ele nevoie de incalzirea de dimineata care sa le invioreze pentru ziua in care vom pune din nou presiune pe ele.

#2. Gelul de relaxare. Da, este o normalitate sa folosesc zilnic crema pentru ingrijirea fetei, chipul fiind o carte de vizita care vorbeste inainte de a fi rostite primele cuvinte. Dar in cazul in care esti atlet, chiar si amator, de ce sa nu oferi acelasi respect si picioarelor care iti poarta corpul zilnic atatia kilometri? Inainte de a iesi la alergare imi dau cu gel Ice Power Cold pe pielea proaspat spalata a talpilor. Am deprins acest obicei de la antrenorul meu, Stefan Oprina, iar acum imi simt talpile mult mai relaxate si am o senzatie de picioare usoare de fiecare data cand il aplic (dimineata inainte de antrenament si uneori seara alaturi de crema).

12825141_10154609351829046_585461739_n#3. Sosetele de compresie. Nu dadeam prea mare importanta acestui aspect, pana cand am vorbit cu Alina Gherasim (castigatoare a maratonului de la Paris si multipla castigatoare a altor maratoane, cu un PB la maraton de 2:28:17), o reala inspiratie si un izvor de energie fantastic pentru mine. Cu toate acestea, nu orice tip de sosete mi se potriveste: le prefer pe cele care fac doar compresie si au materialul neted in talpa comparativ cu cele care au pe suprafata de contact cu talpa un model cu denivelari (menite sa dea piciorului stabilitate in pantof). Pentru ca am bolta plantara ridicata, ma ajuta sa am compresie la nivelul talpii (port masura 38 la o inaltime de 1,78m, ceea ce pune o presiune foarte mare pe suprafata de contact cu solul, mica pentru inaltimea mea). Modelele cu denivelari reprezinta, in ceea ce ma priveste, un stres pentru talpa, care, cand se umfla, lucru normal la distante lungi, nu mai are nevoie de o tensiune suplimentara. Aici insa cel mai bine este ca fiecare sa isi observe reactiile propriului corp: este posibil ca eu sa am o sensibilitate mai crescuta, in timp ce pentru altii ingrosarile circulare de material sa faca masajul reflexogen si sa dea stabilitate in pantof fara niciun efect secundar.12810272_10154609352494046_873612309_o

#4. Sustinatoarele plantare  personalizate sau semipersonalizate. Acest accesoriu pe care imi sprijin talpile tot timpul in care sunt incaltata (inclusiv la birou, cu mici exceptii) este de o importanta esentiala. Alergarea mea a capatat o usurinta mai mare prin odihna talpilor survenita imediat ce am folosit forma de sustinatoare plantare potrivita piciorului meu. O gama variata de sustinatoare plantare, precum si alte accesorii de medicina sportiva si recuperare puteti gasi la magazinul Ina Medical & Sport.

12810052_10154609352434046_1520746371_o#5. Sireturile. Nu, nu port sireturi speciale, ci doar am grija ca pantoful in care alerg sa fie suficient de lejer astfel incat sa nu ma stranga. Intotdeauna imi las sireturile cat mai lejere in partea de jos a pantofului de alergare, strangandu-le pentru stabilitate doar acolo unde le inchei: cu atentie, ca sa nu fie nevoie sa ma opresc in timpul antrenamentului.12784545_10154609439099046_1786108831_n

#6. Nu mai port tocuri. Si ma simt foarte bine. Toata adolescenta si mid to late 20s am purtat tocuri foarte inalte care nu au facut decat sa imi oboseasca picioarele si sa imi afecteze postura corporala (coloana, bazin, etc) sub pretextul, de multe ori inchipuit, al unui plus de atractivitate. Am mers ani de-a randul, in timpul liceului si facultatii, in mod frecvent, peste 10 km pe zi cu tocuri inalte in picioare. Picioarele ma dureau adesea, talpile imi erau obosite si umflate, insa eram convinsa ca asa este normal sa fie atata vreme cat sunt femeie. Acum, cand pasiunea pentru alergare s-a intensificat, dar si cand anii mi-au domolit setea pentru anumite nevoi de confirmare (au ramas altele), imi dau seama ca sunt mai atragatoare daca seara, cand ma bag in pat, am picioarele odihnite si nu ma vaiet ca ma dor talpile de la tocuri (o atitudine de buna dispozitie si zambitoare e de o mie de ori mai incitanta) si am un corp tonifiat si atletic de la alergare, decat daca stau cocotata la serviciu 10 ore pe zi pe tocuri.12810227_10154609349594046_1144492189_o

#7. Ma descalt cat de des pot si imi relaxez picioarele pe accesorii pe care imi rulez talpile. Statul descult este un obicei excelent pentru proprioceptivitate, iar masajul in talpa este binecunoscut pentru proprietatile benefice de stimulare a centrilor nervosi din intregul organism. Acasa stau desculta, fara papuci, ca sa le dau sansa picioarelor sa se miste cat mai natural. Si de ce nu, la o plimbare prin parc, ma bucur de mersul descult prin iarba.

#8. Inotul & Jacuzzi-ul. Tensiunile musculare sunt interente efortului de lunga durata si / sau a celui de intensitate crescuta. Inotul ma ajuta mult la detensionarea musculara si, cu ajutorul jeturilor puternice de apa din jacuzzi aplicate direct in zonele incordate si in imprejurimi, durerile sau tensiunile sunt ameliorate semnificativ.

10997517_10153604319284046_2740843238563561727_n#9. Masajul. Atletii de performanta fac masaj dupa fiecare antrenament si cred ca asta spune totul. Tensiunile musculare nerezolvate, aglomerarile de acid lactic, oboseala musculara trebuie indepartate, altfel vor pune o presiune suplimentara puternica pe tendoane, ligamente si muschi ducand, inevitabil, catre rezultatul nedorit: accidentarea. Preventia este intotdeauna o solutie mai economica din toate punctele de vedere – timp, efort, durere, financiar – decat tratamentul.

#10. Ice roller-ul, baile in apa cu gheata sau punga cu gel rece de la aparatul de epilat pe care o bag in soseta: rece sa fie! Pentru ca gheata are rol antiinflamator, efectul unui masaj in talpa cu ajutorul unui ice-roller (al carui loc obisnuit este in congelator ca sa poata sa fie rece) sau al introducerii talpilor intr-un lighean cu apa rece si gheata este unul de relaxare.12825516_10154609351789046_496967248_n Si pentru ca romanul este inventiv, eu mai folosesc si punga cu gel racoritor pe care am primit-o atunci cand mi-am cumparat aparatul depilator, pe care o pun in sosete atunci cand simt oboseala sau disconfort.

#11. Crema de calcaie aplicata inaintea somnului. Ca urmare a formei si dimensiunii mici a talpii mele – picior cav si bolta plantara ridicata, mecanismele naturale de protectie ale piciorului intra in actiune si astfel am pielea ingrosata in zona de contact cu solul care se afla la imbinarea primei falange cu metatarsianul aferent. Pielea ingrosata strange si reduce mobilitatea, asa ce este foarte util ca zona respectiva sa fie in permanenta fina, moale, astfel incat efectele secundare sa fie cat mai mici. Indepartarea cosmetica prea frecventa (spre exemplu la pedichiura, o data pe saptamana) a pielii ingrosate nu este o solutie pentru ca determina regenerarea din ce in ce mai rapida a acesteia. Solutia pe care am gasit-o este aplicarea unei creme cu uree avand o concentratie de 30% (exista si variante mai slabe, precum si mai concentrate). Eu folosesc Tractopon si sunt multumita. Cum? Aplic intr-un strat destul de generos crema in zonele in care simt ca am nevoie si apoi imi pun sosete din bumbac (nu inainte insa de a aplica dupa si gelul Ice Power). Si talpile mele se trezesc a doua zi relaxate si cu chef…de alergare.

Facebook Comments

Comments

  • March 7, 2016

    Buna Irina,
    Incepand de maine voi aplica punctele 5, 7, 10 si 11. Iti marturisesc ca nu acordam atentie calcaielor si talpilor dar dupa ce am citit acest articol mi-am propus sa le “rasfat” cat mai des aplicand sfaturile explicate la punctele 7, 10 si 11.
    Multumesc 🙂
    Carmen

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *