Ciclul menstrual, maratonul sub trei ore si puterea unei femei

Ciclul menstrual, maratonul sub trei ore si puterea unei femei
10
Aug

IMG_8586
Lui Andrei Rosu i-a venit ciclul saptamana aceasta!
Pe blog, desigur, doar la ce va gandeati?

Salut faptul ca Andrei a adus in spatiul de discutie public al alergarii un subiect tabu din pacate pana si pentru multi dintre tineri!
Si pentru ca am avut sansa sa ma nasc femeie si sa experimentez in ultimii 18 ani de alergare peste 220 de asftel de vizite in rosu (fara nicio bataie la Andrei, ci la Mos Craciun cel rosu care vine regulat :P), as dori sa aduc cateva completari la articolul initial pe care il gasiti aici in romana si aici in varianta originala in engleza.

Precizare: Cred cu tarie ca nu poti sa fii cu adevarat fericit daca nu te simti bine in pielea ta. Si cum de la cap pleaca toate, este practic imposibil sa fii cu adevarat bine in pielea ta daca esti (auto)alimentat cu inhibitii, rusini, ascunzisuri cu privire la normalitatea propriului corp, a corpului celui pe care il iubesti si a noastra ca specie in general. Sportul m-a ajutat sa imi iubesc corpul, sa il accept, sa il ingrijesc si sa vorbesc deschis despre ce este natural in legatura cu trupurile noastre. Oricine simte diferit este rugat sa se opreasca din citit acum.

I’m a happy 28 days regular, insa si asa de-a lungul anilor le-am simtit pe toate. Vreau sa spun… pe toate!
Cu anii lucrurile se transforma, iar prin sport transformarile organismului pot deveni mai deosebite, asa ca va invit sa regasiti mai jos catea sugestii pentru a aborda perioada lunara specifica noua, femeilor, din punct de vedere sportiv.

Medicatie
Alergarea anesteziaza durerea, care la inceput poate fi atat de mare incat sa nu te lase sa te dai jos din pat. Desigur, exista si pastile antinevralgice, insa eu prefer sa stau departe de orice medicament care nu este absolut necesar atata vreme cat pragul de durere pe care il simt este suportabil. Durerea poate varia de la o luna la alta si cu siguranta este diferita de la o femeie la alta. Mai clar: au fost luni in care am simtit doar o usoara atentionare de la cele 2 semnalizatoare abdominale inainte ca evenimentul sa apara – si asta a fost tot, dar au fost si luni in care abia puteam sa respir si aveam nevoie sa stau ghemuita, in care simteam cum de la buric in jos doare si apoi amorteste tot, pana in genunchi si dincolo de ei.

Ce pot sa spun despre alergare, in comparatie cu alte sporturi pe care le-am practicat (ciclism, inot), este ca oricat de intense ar fi senzatiile din timpul ciclului menstrual (chiar si de tipul ghemuitului descris mai sus), intotdeauna m-am simtit mai bine dupa o alergare decat fara aceasta. Nu doar pastilele, ci si efectul natural al hormonilor secretati in urma alergarii inlatura disconfortul fiziologic.

Imbracaminte
In primul rand, am grija sa imi creez un confort care sa atenueze senzatiile nedorite, asa ca am nevoie sa imi pun cel putin o bluza lunga in plus si colanti cu talie inalta, care sa imi incalzeasca bine talia in perioadele reci. Poate chiar doua perechi de colanti si sosete calduroase iarna. Vara, cand afara este foarte cald, pot sa alerg linistita in bustiera daca am colanti cu talie inalta. Uneori chiar si cand este cald insa am nevoie de o bluza (cu maneca scurta, evident) care sa acopere, poate sa si stranga putin talia, daca este una din lunile grele.
Foarte important: daca de la locul unde iti termini alergarea si pana acasa mai ai ceva distanta de parcurs, indiferent ca este vara sau iarna, este bine sa ai inca un strat de haine cu care sa te acoperi si sa iti pastrezi caldura corpului. Dupa ce intri in repaos, corpul se raceste si devii vulnerabila la raceli.

Tonus emotional si mental
Spune-i iubitului* sa te ia in brate, to spoon you, cand contextul va permite, pentru ca imbratisarile si dragostea alina durerea. (*) Sotul este si el tot iubit.
Cat despre felul in care arati, este momentul sa iti faci look-ul un aliat! Imbraca-te in hainele de alergare care iti plac mai mult, inveleste-te in culori vii, care te vor inveseli si iti vor ridica nivelul de energie! Machiaza-te, acopera-te cu parfumul preferat si iesi pe usa cu capul sus, zambind si ascultand o melodie in forta in drumul tau spre parc, pista sau oriunde altundeva te-ai hotarat sa alergi! Ai sa vezi ca vei simti ca esti in stare sa muti muntii din loc!

Sfatul specialistuluiMedicul Specialist in Obstretica Ginecologie Iulia Savu
Am intrebat medicul care este cea mai buna abordare din punct de vedere al mentinerii igienei cu ajutorul produselor specifice in perioada menstruatiei si va invit sa aflam opinia expertului: “Utilizarea tampoanelor interne poate parea optiunea cea mai buna la prima vedere, insa este important de reamintit ca acest obicei poate fi grevat de o serie de complicatii. Cele mai frecvente dintre acestea constau in modificari ale florei vaginale normale, in sensul scaderii populatiei de bacili Doderlein (sau lactobacili – flora normala, benefica a vaginului), consecutiv fiind inregistrata o scadere a acidului lactic pe care acestia o secreta local, cu cresterea pH-ului vaginal. In acest mediu alcalin se vor dezvolta mult mai usor germeni patogeni, precum Streptococ, Gardnerella vaginalis si Candida albicans, pana la infectii cu potential mult mai grav. Aceste infectii ale mucoasei vaginale (denumite colpite) pot trena si duc in timp la aparitia de leziuni ale colului uterin (cunoscute drept cervicite). Sindromul socului toxic este o alta complicatie ce poate aparea in urma folosirii tampoanelor interne. Frecventa sa este mult mai redusa, complicatiile putand fi insa letale. Din acest motiv, utilizarea tampoanelor interne nu trebuie sa devina o rutina, inserararea acestora facandu-se pentru maxim 3-6 ore, cu respectarea masurilor de igiena riguroasa si numai in cazurile in care tinuta exterioara o impune.”

Pot sa alerg o cursa pentru care m-am antrenat daca sunt la…ciclu?
Bineinteles! Poti sa faci orice! Unele femei, exceptii desigur, pot sa ramana chiar si insarcinate!
Revenind la sport, cel mai bun timp al meu la maraton de pana acum, de 2 ore 59 de minute si 46 de secunde l-am facut in prima zi de sangerare. Maratonul a avut loc duminica dimineata, in timp ce durerile si tot ce le acompaniaza, s-au instalat sambata spre duminica noaptea. Intamplarea a facut sa fie exact una dintre acele luni in a carei prima noapte m-am zvarcolit si mi-au dat lacrimile din cauza a ceea ce simteam zona abdominala, a genunchilor si a gleznelor. Mi se intampla foarte rar, dar asa a fost sa fie si a trebuit sa fac ceva in legatura cu situatia data. Asa ca am pus mana pe telefon, mi-am sunat medicul si l-am intrebat ce sa iau pentru ca a doua zi am de alergat un maraton in care investisem foarte mult: pregatire fizica, mentala si o mare de emotie. Pentru ca aveam un obiectiv clar, pe care il vizualizasem de cand m-am apucat de antrenamente. Nu mi-a trecut nici macar o secunda prin minte ca duminica, la startul cursei, sa nu dau tot ce sunt in stare pentru a imi atinge obiectivul: sa alerg cei 42 de kilometri in mai putin de 3 ore. Dar la mine mintea este intotdeauna cel mai bun aliat. Nu m-am simtit niciun pic mai putin puternica decat un alergator barbat in incercarea de a sparge zidul de 3 ore, precum nu m-am simtit niciun pic atinsa de aprecierile de genul “o sa fie o cursa foarte grea” cu care l-am auzit pe amicul Ben Ami si pe altii chiar inainte de a intra in spatiul de start. Imi amintesc limpede ca lumina zilei ca i-am raspuns lui Ben Ami cu un zambet larg pe chip: “poate pentru altii, pentru mine o sa fie o cursa foarte frumoasa si de succes”! Si asa a fost, cu toate trairile ei de la primul pas pana la trecerea liniei de sosire cu 14 secunde inainte de timpul limita pentru atingerea obiectivului. Nu am renuntat la ideea ca pot sa fac ceea ce mi-am propus nicio secunda si bine am facut!

IMG_8595Si daca…se vede?
Desigur, niciuna dintre noi nu isi doreste sa i se poata citi pe haine perioada pe care o traverseaza pasager. Si ce e de facut?
In antrenamentele obisnuite, faceti ce ati facut si pana acum, pentru ca faceti bine, nu trebuie sa va spuna nimeni ceea ce stiti deja!
In concursuri, va invit sa invatati din lectia mea.
Pentru ca din cauza tampoanelor interne am suferit anterior complicatii (pana la bisturiu), varianta folosirii acestora era exclusa in ceea ce ma priveste. Nu stiu altii cum sunt, insa pentru mine sanatatea este mai presus de orice. Sa gresesc daca nu stiu este greu de digerat, insa acceptabil. Insa sa imi asum riscuri cu impact iremediabil asupra sanatatii este prostie si, in ceea ce ma priveste, being smart is more important than being beautiful. In consecinta, am ales protectia cunoscuta drept “absorbante”.
Ce am facut si nu a fost eficient din punct de vedere al mascarii perioadei in care ma aflam a fost faptul ca la fiecare punct de alimentare imi turnam pe cap apa din sticlele pe care le primeam pentru hidratare. Pe de-o parte exista riscul ca apa sa ajute sa se intample nedoritul, pentru ca o foloseam sa imi ud tot corpul: din par se prelingea pe haine pana in pantofi. Pe de alta parte, aveam nevoie sa imi racesc temperatura corpului pentru a-mi ajuta organismul sa sustina o viteza de 14,11 km/ora pe o distanta de 42 de kilometri. Am ales sa imi racoresc trupul si imi pare bine ca am facut asta! Unii au vazut, si le cer scuze daca i-a deranjat, altii habar nu au avut vreo clipa.

In concluzie
Depinde de noi ce ne dorim, ce alegem calculat, pe cine si ce lasam sa stea in calea noastra.
Din punctul meu de vedere, singurul stopper pe care il pot avea cu adevarat in orice este mintea mea.
Mintea mea este aliatul cel mai puternic si prietenul care ma motiveaza sa ma pregatesc pentru obiectivele pe care imi doresc sa le ating. Cand o hranesc bine si constant, ma sustine exact in momentele care fac diferenta dintre reusita si esec.
Si aici nu vorbesc despre genul de bull-shit “hai ca poti, depaseste-ti limitele, inca putin, totul e in mintea ta” pe care sa ti-l repeti in gand fara un fundament solid cum este o pregatire serioasa, dublata stiintific si triplata prin munca. Aici vorbesc despre a te pregati in fiecare zi cu seriozitate (si ziua de pauza la mine este tot pregatire printr-o recuperare adecvata), despre a te motiva atunci cand simti ca ai face orice altceva decat sa depui efort mental si fizic pentru ceea ce iti doresti sa realizezi, despre a face lucrurile inteligent, cu sfatul specialistilor, si despre a munci.
Este o intreaga strategie pentru a obtine orice lucru, de la cel mai mic pana la cel mai mare. Si pentru strategie iti trebuie minte, nu va mint!
Cracii si zambetul nu sunt de ajuns!
Succes!

Facebook Comments

Comments

  • January 9, 2017

    Wow, asa putere sa ai! Bravo Irina! Esti fenomenala!

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *