Dragoste cu nabadai cu Ben Ami: eu scriu, el comenteaza

18
Feb


E noapte, e tarziu si mi-e somn…

Mi-a obosit degetul 2 de la mana dreapta de cate mii de ori am apasat butonul “Invite” pentru a-i ruga pe prietenii din lista sa apese “Like” in dreptul noii mele pagini de Facebook Irina Daniela si le multumesc pe aceasta cale tuturor celor care au facut-o si va invit si pe ceilalti sa o faceti!

M-am trezit devreme astazi (ieri, ca deja este trecut de 12…) si de la ora 10 pana la 19 am lucrat incontinuu: mailuri, telefoane, scris, postat, stabilit intalniri. Nuuuuu, nu ma plang, ba din contra, sunt foarte recunoscatoare pentru ceea ce mi se intampla.

Pe la 19.30 simteam insa ca explodez dupa ce statusem ca un leu in cusca toata ziua – in traducere libera cu laptopul brate, fara sa ma misc.
Mi-am sunat antrenorul, pe Stefan Oprina, ca sa nu fie nicio confuzie avand in vedere titlul acestui articol, si i-am spus ca nu am reusit sa imi fac antrenamentul de bucati pe care trebuia sa il alerg dimineata. Avand in vedere ca era deja seara, am hotarat impreuna sa il inlocuim cu o alergare usoara de 15 km la un pace de 5’00” – 5’15” pe kilometru.

Si plec eu, un vulcan mocnind dupa o zi plina, in sevraj de alergare deja, sa ma linistesc cu cateva ture de Arena Nationala.

Intru vesela in casa, dar hamesita – de la kilometrul 9 visam la cotletele de porc si la mazarea pe care aveam sa le topesc dupa ce imi beam aminoacizii si, cand sa dau sa-mi postez isprava de 15 km pe Facebook, ce sa vad: prietenul Ben Ami a notat tacticos o carcoteala la episodul despre importanta antrenorului din seria de interviuri cu Campioana Olimpica Constantina Dita.

Apropo, daca nu v-ati inscris inca la Bucharest International 10k, o puteti face aici.

Acum… si eu si Ben Ami am auzit acelasi lucru, insa intelegerea mea a fost una “slighlty different” si, intr-o formula “bullet points”, ca la multinationala, redau ideile desprinse de mine din interviul mentionat:

1. Este important sa ai un antrenor care sa te cunoasca si cu care sa ai o comunicare foarte buna.

2. Comunicare are loc atat in antrenamente, cat si in afara antrenamentelor (vezi exemplul de mai sus cand eu i-am spus antrenorului meu ca nu am reusit sa fac antrenamentul de bucati si, pe baza feedbackului meu de oboseala dupa o zi de munca mi-a adaptat antrenamentul zilei respective in functie de starea mea fizica si mentala).

3. Sportivii ambitiosi fac greseala ca sa alerge mai mult si mai tare, iar antrenorul are rolul foarte important de a-i tempera, de a sti cand sa le spuna “stop”, “vezi ca te-ai bagat prea tare, las-o mai usor, noi avem un timp de facut, noi avem un tempo de terminat”.
Aceasta mentiune poate ca nu ii spune prea multe unui non-alergator sau unui alergator incepator. Cine alearga insa de mai mult timp stie cum alergarea iti dezvolta, pe langa ambitie si determinare, si spiritul competitiv si te aduce intr-o stare in care sa simti si sa vrei sa dai tot ce ai mai bun din tine. Aceasta situatie te expune de cele mai multe ori riscului unei accidentari pentru ca, de multe ori, corpul nu poate tine pasul cu mintea unei persoane determinate si cu mentalitatea de campion.
Am avut pana acum, in 18 ani de alergare, 3 accidentari si fiecare dintre acestea a fost cauzata de neascultarea antrenorului.
Prima data antrenorul mi-a spus sa nu reiau atat de repede alergarea dupa un maraton la care am tras tare: nu l-am ascultat, mi-am afectat puternic ligamentele incrucisate si meniscul si am stat pe bara un an.
A doua oara antrenorul mi-a spus sa fac repetarile de 400 de metri in 1’26” si eu am facut 1’18” la final de antrenament, iar muschii adductori au zis trosc.
A treia oara antrenorul mi-a spus sa alerg mai putin si mai incet, iar eu simtindu-ma bine m-am dus pana mi-am inflamat solearul si a trebuit sa stau pe bara, Slava Domnului doar 2 saptamani.
Cine nu l-o asculta pe Stefan Oprina de acum incolo nici nu merita sa mai scrie pe blog!

4. Faptul ca antrenorul este acela care iti urmareste timpii iti permite ca sportiv sa te concentrezi mai bine la alergare.
Cine alearga la intensitati foarte mari in timpul antrenamentelor specifice stie ca atunci cand alergi in zona anaeroba devine tot mai greu, aproape imposibil uneori, sa stai si sa iti calculezi timpii, sa tii minte numarul de ture, de secunde de pauza, sa iti concentrezi atentia la orice altceva.
Este un lucru normal fiziologic sa iti fie greu sa te concentrezi la altceva decat pe alergare, iar asta deoarece volumul cel mai mare de sange se deplaseaza in picioare, pentru a iriga muschii care sunt supusi la efortul maximal; in acelasi timp, creierul nu mai beneficiaza de acelasi volum de sange cu care este irigat intr-o stare de odihna, de relaxare.
Din acelasi motiv este recomandat si sa nu mananci inainte de antrenament, pentru ca sangele s-ar concentra in zona stomacului, pentru a ajuta digestia, si nu ar mai putea fi directionat corespunzator in muschi.
Orice efort de concentrare mentala la alte detalii decat la alergarea propriu zisa diminueaza capacitatea alergarii atunci cand alergarea este facuta la un efort maximal.

5. Antrenorul are grija ca sportivul sa aiba parte de o hidratare adecvata in timpul antrenamentului.
Constantina spune foarte clar ca la alergarile lungi hidratarea cu bautura special pregatita pentru alergare trebuie facuta:
– la intervale de timp de 20 de minute;
– dupa 3-4 repetari de 1.000 m atunci cand antrenamentul consta in intervale de 1.000 de m;
– sau la fiecare 5 km atunci cand antrenamentul consta in repetari de 5 km.
In opinia mea cele de mai sus evidentiaza ca hidratarea din timpul antrenamentelor este importanta pentru ca obisnuieste corpul cu situatia reala in care va avea loc hidratarea in timpul competitiilor.
Pentru mine, ca alergator amator, aceste informatii sunt pretioase, pentru ca ma fac sa inteleg mai bine importanta hidratarii adecvate a corpului in timpul efortului sustinut in antrenamentele de maraton.

6. Dupa antrenament antrenorul se asigura ca sportivul isi face recuperarea.
Sa fim sinceri, cati dintre prietenii alergatori care se antreneaza singuri sau cu antrenori isi fac revenirea, stretchingul post-antrenament? Constantina a evidentiat importanta acestor aspecte post antrenament spunand ca antrenorul este acela care se asigura ca antrenamentul este nu doar alergat corespunzator, ci si incheiat corespunzator.

Apropo, Ben Ami, alergi?
PS: esti simpatic, dar Stefan rulz! Iar el alearga! 😛
PPS: apreciez sincer fiecare comentariu primit pentru materialele care le realizez, insa este important ca feedback-ul sa fie unul constructiv, care sa ma ajute sa fiu mai buna de fiecare data in informatia pe care v-o ofer!

Facebook Comments
Articolul precedent

Importanta pregatirii cu un antrenor (I) Interviu cu Campioana Olimpica la Maraton Constantina Dita

Cat de importanta este in alergare pregatirea cu un antrenor? "Foarte importanta si trebuie sa ai un antrenor care sa te cunoasca" a venit clar si ... Read more

Articolul urmator

5 motive pentru a alerga la Mures Half Marathon pe 7 mai

In decembrie am vizitat Targu Mures pentru a doua oara in viata mea, dupa ce in urma cu cativa ani concurasem la un triatlon despre care nu ... Read more

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *